...köpte nytt hus 2007, sen dess har den
stackaren i princip fått stå i garaget.
Färdig blir den väl aldrig...
Måste nog renovera elfönsterhissarna, de går lite trögt. Och så slog
förardörren upp i en stormvind och lyckades med att stöta i
framskärmen!!! Ja du milde, det hände efter att jag stängde dörren med
en tackling, mjuk och fin tackling, men det blev en bubbla! Avbärarlisterna på dörrarna har släppt,
på bägge sidor, har väl använt för lite lim.
Juli 2005
Suffletten monterad
Det blev ett heldagsjobb ...och så tog det en vecka att justera in den
mot rutorna. Till slut blev det riktigt bra! Jag är helnöjd. Det var
någonting helt annat är de engelska suffletter jag bytt i min ungdom.
Här var det passform! Suffletten står som ett trumskinn. Yess !
Lackering
Grundning med primer och fem lager färg blev det. Tre dagar tog det med
all finjustering och sprutspackling. Plastdetaljerna lackerades med
mjukgörare i färgen.
Plocka isär, demontera sufflett,
slipa, slipa slipa, spackla, slipa, spackla, slipa ...
Jag har lagt fyra halva dagar ute i Kalles garage.
Att demontera var ganska underhållande.
Jag har renoverat några gamla engelsmän. Bl.a. ett antal MBG:er, en
Austin Healy Frogeye, Triumph Spitfire mfl.
Med den bakgrunden är det intressant att se hur ingenjörskonsten
utvecklats på trettio år. Bertone har gjort ett mycket bra
konstruktionsarbete på Punto Cabben. Ofta sitter infästningar med dubbla
muttrar, passformen är bra. Spoilers är utformade så de motverkar
stensprut, och därmed rost. Suffletten är ett mästerverk. El-hydralisk
och efter en smörjning går den ljudlöst, känns lyxigt.
Det enda stället jag hittat rost på är
under spoilern på vänster tröskellåda. Det hade inte blivit gravrost
ännu, så renoveringen var i grevens tid.
Samtidigt med renoveringen sker en
varsam Styling.
Hål efter Fiat märken pluggas igen och spacklas bort. Sidospoilern skall
lackas röd, liksom hela stötfångarna. Dörrhandtagen skall också lackas i
karossens färg.
Måste köpa en avgasförlängare och skära
ut för den i bakstötfångaren. Fiat Punto är en av de få bilar som har
dolt avgasröret. ...men den förre ägaren har valhänt skurit ut för
avgasröret, måste snygga till det!!!
Spacklingen är nu klar! Ett tag
misströstade jag på de djupa spåren någon gjort på huven och på
vänstersidan med en kniv. Vederbörande har lagt avsevärd kraft bakom
kniven. Plåten var intryckt 7mm. Har spacklat och slipat fem-sex
gånger, men när jag idag grundat med primer ser det riktigt bra ut.
Det var med en känsla av tillförsikt
jag åkte hem och badade kroppen ren, avnjutande ett rejält glas Whisky.
Ikväll känner jag mig som en segrare. ...annat var det under
värsta slipningsarbetet....
Nu skall hela bilen sprutspacklas,
grundas, och lackeras i Fiats originalfärg Rosso 129.
/Håkan
Projektstart
Min gode vän Hans och jag for med biltransportkärra till Göteborg, i
oktober 2004.
Det blev köp och hemtransport.
Dock visade det sig att elektroniken
spelade mig spratt.
Det var huvuddatorn som gav felaktiga order till insprutningssystemet mm
mm.
10 200:- kostar en huvuddator på Fiat i
Sverige!!!
Det är så håret reser sig i nacken.
Jag ringde upp en Fiat-verkstad i Kiel, där ville de ha 7 400:-
Är det så att Sverige har väldens
dyraste Fiat-reservdelar???
Via min frus väninna , som kommer från
Polen, fick jag reda på att datorn kostar 5000 SEK i Polen! (Hennes bror
är bilmekaniker)
Via henne och hennes släktingar nere i
Gdansk blev datorburken beställd och handpenning betalad.
Så, Hans och jag tog Polenfärjan, (ca
500:- per person ToR med hytt.)
Väl framme möttes vi av en Taxi, med väninnans svåger vid ratten, som
tog oss till Fiat-firman och vidare runt på en intressant tur i
trestadsområdet, via några intressanta whisky butiker...
Ett ovanligt trevligt sätt att köpa
reservdelar till bilen!!!
Nedan sitter Hans, vår taxichaffis och jag i Sopot och fikar.

Väl hemma igen är nu huvuddatorn
på plats, inredningen avtvättad, motorrummet uppsnyggat.

Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu
|