Hittade en fullutrustad
visningsbil som gått 66 mil, i Ystad.
Tvåcylindrig turbomotor - låter som en Vespa, rödmetallic,
precis som jag önskade. Min gamle Panda 4x4 sålde jag på en dag
via en annons på Blocket.
Det finns ett sug efter Panda 4x4, det är tydligt.
Härligt med en modern
fullutrustad bil!
Grabben Ola tog över pärlan 2019, när jag köpte mig en elbil,
Renault Zoe.
Så här skriver Marianne Sterner
på Vi Bilägare om Pandan:
"En backe med 57 graders lutning reser sig som en vägg framför
vindrutan. Jag tar ett djupt andetag innan jag lägger i ettan
och trampar på gasen. Ska den lille orka, eller kommer bilen att
stanna i nästan lodrätt läge? Och sen då? Inga problem! Pandan
klättrar upp som en liten bandvagn, lika säkert som den sen
fortsätter att ta sig runt i det knöliga terrängspåret på Fiats
testbana.
Panda med beteckning 4x4 är senaste versionen av den praktiska
lilla bilen. Fyrhjulsdriften är elektroniskt styrd och kopplas
in vid behov. På fina vägar är bilen bara framhjulsdriven men om
ett hjul tappar grepp skickas upp till hälften av drivkraften på
0,1 sekund över till bakhjulen. Framkomligheten förbättras
ytterligare genom ett system som kallas ELD som bromsar det
eller de hjul som har sämst fäste och fördelar om drivningen dit
fästet är bättre.
Med en frigång på cirka 1,5 decimeter blir Panda svår att
stoppa, trots att motorerna inte är så märkvärdiga. Det finns
två maskiner: en smattrande tvåcylindrig bensindriven på 85 hk
och en diesel på 75 hk. Båda är ungefär lika snåla och går på
under en halvliter.
Panda är en liten bil, bara 368 cm lång, men bred och hög och
förbluffande rymlig. Fyra vuxna sitter riktigt bekvämt och
längst bak finns plats för 225 liter last – eller 870 liter om
baksätet fälls. Med fyrhjulsdrift skulle den vara perfekt på
våra dåligt snöröjda stadsgator"
Fiat Panda 4x4:
MODELL: Hög, fyrhjulsdriven småbil.
MÅTT, CM: L 368/B 167/H 160.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 100.
MOTOR: Tvåcylindrig bensinmotor. Volym 0,9 l. 85 hk vid 5 500
v/min. Vridmom. 145 Nm vid 1 900 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Sexväxlad låda, elektroniskt styrd
fyrhjulsdrift.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 12,1 s (bensin).
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km (bensin).
CO2-UTSLÄPP: 125 (d), 114 g/km.
VAD NYTT? Elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och höjd frigång.
FÖR VEM? Den som vill ha en liten smidig bil som tar sig fram.
PLUS: Framkomligheten, fjädringen, utrymmena, förbrukningen.
MINUS: Surrig motor.

Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu
|